انواع سبک های یوگا | ۱۲ سبک مختلف و معروف یوگا

انواع سبک های یوگا | ۱۲ سبک مختلف و معروف یوگا

سایت-جامع-یوگا-آموزش-انواع-سبک-های-یوگا

توضیحات

انواع سبک های یوگا

۱۲ سبک محبوب یوگا

 

دنیای یوگای امروزی با جهشی از ریشه های باستانی خود، متحول شده است. در سانسکریت به تمام حرکات بدنی که امروزه به عنوان یوگا انجام میدهیم، هاتا گفته می شد ، ولی اکنون تعداد بی شماری از انواع سبک های یوگا وجود دارد که همه آنها زیر چتر وضعیت هایی قرار می گیرند که ما به آنها هاتا می گوییم و هاتا در غرب امروزی خود در قالب نوعی سبک مرسوم شده است.

اکنون می خواهیم نگاهی به 12 سبک محبوب یوگا که در حال حاضر در دسترس ما هستند، بندازیم. شاید یکی از سبک هایی که هنوز امتحان نکردید ، برای یادگیری پیدا کنید.

 

هاتا

 

برای شروع یوگا ، یوگای هاتا شامل آساناهای مناسب برای افراد مبتدی است. وضعیت ها به طور معمول ملایم و با جریان متوسطی هستند. سرعت آن از اکثر سبک های یوگا و تمریناتی که برای افراد در هر سن و وضعیت آمادگی جسمانی که قابل استفاده است ، کندتر است. ‌هاتا یوگا متداول‌ترین روش یوگا بوده و در كشور‌های غربی طرفداران بسیاری دارد.

در این سبک، از حركات بدنی یا آسانا، تكنیك‌های تنفسی یا پرانایاما و مدیتیشن یا مراقبه استفاده می‌شود كه باعث افزایش سلامتی خواهد شد. اگر به دنبال ذهنی آرام و جسمی سالم هستید،‌‌ هاتا یوگا می‌تواند برایتان بسیار سودمند باشد.

 

آشتانگا

 

سیکل یوگا اشتانگا توسط معلم محبوب ، پاتابحی جویس مرسوم شد. اگرچه پاتابحی در سال 2009 درگذشت ، ولی تاثیر او در سیکل یوگای اشتانگا همچنان زنده است ، که یکی از چالش برانگیزترین سبک ها از نظر جسمانی است. چراکه مناسب افرادیست که به تمرینات سخت و سنگین علاقه مند هستند و به دنبال روشی برای تقویت عروق و تعریق مناسب می گردند. از این رو، سبک آشتانگا برای افراد مبتدی مناسب نیست.

علی رغم این واقعیت که توالی های یوگای اشتانگا همیشه یکسان هستند ، ولی با عبور از سطوح مختلف مهارتی دشوار تر و دشوارتر می شوند و نیازمند هماهنگی بین تنفس و توالی های پیوسته است. این توالی باعث افزایش حرارت بدن در جریان تمرین شده و با تعریق بسیار مطلوب منجر به سم زدایی در بخش های مختلف بدن می شود. از مزایای مهم این سبک گردش بهتر خون، افزایش استقامت و قدرت بدنی، افزایش انعطاف پذیری و آرامش ذهنی است.

 

جیواموکتی

 

یوگای جیواموکتی ریشه در سبک آشتانگا دارد ، اما عناصر دیگری هم در آن آمیخته شده اند. این سبک – که توسط دیوید لایف و شارون گانون ابداع شده است – مانند اشتانگا سخت‌گیرانه است ، اما با شعار های مراقبه و تعالیم معنوی آمیخته می شود. از نظر جسمی چالش برانگیز و تمرینات آن با تمرکز بر کنش های معنوی و اخلاقی است که بر پنج اصل شاسترا (کتاب مقدس)، بهاکتی (ازخودگذشتگی)، آهیسما(عدم خشونت)، نادا (موسیقی) و دهیانا (مدیتیشن) مبتنی است. در این سبک بر روی طرفداری از حقوق حیوانات، گیاهخواری، دفاع از محیط‌زیست، فعالیت‌های اجتماعی نیز تأکید می‌شود.

 

آیینگر

 

یوگای آیینگر (آینگار) توسط B.K.S Ayengar مرسوم شد. آینگار ، یک مربی اهل پونا در هند بود. این سبک عمدتا مبتنی بر هماهنگی است و از وسایل مختلف یوگا مانند آجر ، بند ، بلوک های چوبی، صندلی و پتو استفاده می کند تا افراد با هر شرایط سنی بتوانند حرکات را به راحتی انجام دهند. توجه به جزییات و ماندگاری در وضعیت ها و آساناها طولانی تر از سبک های دیگر یوگا است.

سبک آینگر ، یوگایی عالی برای کسانی است که به دنبال آساناهای درمانی برای شرایط مختلف جسمانی خود می گردند.

 

آنوسارا

 

یوگا آنوسارا سبکی است که توسط معلم مدرن یوگا ، جان فرند ، محبوب شده است. تمرکز آنوسارا یوگا بر روی هماهنگي های داخلی و خارجی بدن بوده و تمرينات آن حول محور فعالیت‌های قلبي است؛ بدين معني که در حين آموزش، بر روی افکاری که بر خوبی و الطاف موجود در انسان‌ها تأکید دارد، نیز کار می‌شود و اين امر باعث باز شدن قلب و عروق و ايجاد توازن انرژي در انجام آساناها می شود. Anusara از نظر آساناهای درمانی یوگا مشابه یوگای آینگر است ، یک سبک مبتنی بر هماهنگی است. علاوه بر آن، به توانایی ها و ظرفیت های افراد نیز توجه دارد تا هر هنرجو با توجه به توانایی و شرایط جسمانی خود در وضعیت ها قرار بگیرد.

 

کندالینی

 

یوگای کندالینی توسط بهاجان بنیان گذاشته شد. این سبک شامل تمرین های یوگای سختگیرانه معنوی با تمرکز بر کار تنفس ، ذکرگویی و مراقبه جهت فعال کردن انرژی کندالینی و هدایت آن در ستون مهره ها و فقرات از طریق چاکراها است. حرکات در یوگا کندالینی غالبا حرکاتی تکراری و سریع هستند. یوگای کوندالینی یک تمرین قدرتی است و باید با راهنمایی یک معلم باتجربه انجام شود.

 

وینیاسا

 

یوگای وینیاسا در حال حاضر یکی از محبوب ترین سبک های یوگا است. سبک وینیاسا در واقع هماهنگ سازی تنفس با آسانا طی یک دنباله حرکاتی مایع وار و رقص مانند است که به خصوص برای مبتدیان بسیار مفید است. از این رو، بسته به کلاس های تمرینی برای کلیه سطوح مهارتی مناسب است. اکثر سیکل حرکات با سلام بر خورشید آغاز و با ادغام برای تکمیل سایر آساناها ادامه می یابد.

 

شیواناندا

 

یوگای شیواناندا نوع سنتی تری از یوگا است که بر اصول زیر تمرکز دارد: دنباله ای از 12 آسانا ، پرانایاما ، آرامش ، مثبت اندیشی ، مراقبه و رژیم گیاهخواری. در سبک شیواناندا انجام حرکات و آساناها در آرامش و آگاهی کامل و با تمرکز بر تنفس صورت می گیرد. سبک شیواناندا برای همه سطوح مهارتی قابل انجام است.

 

بیکرام

 

یوگای Bikram توسط بيکرام چودهِري ابداع شد و سبکی از یوگا است که به آن یوگای داغ نیز گفته می شود. این کار در اتاقی انجام می شود که گرمایی بین 95 تا 105 درجه فارنهایت و رطوبتی حدود ۴۰ درصد دارد و باعث تقویت عضلات ، رباط ها و تاندون ها ، تقویت و انعطاف پذیری سیستم قلب و عروق و کاهش وزن می شود. این یکی از سخت ترین و شدیدترین انواع سبک های یوگا است و برای افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند، مفید نیست.

 

یین-یانگ

 

یین یوگا نوعی تمرین یوگای ترمیمی است که بر اساس فلسفه سنتی انرژی های یین و یانگ ساخته شده است. حرکات در این سبک بسیار آرام و کند انجام می گیرد و وضعیت ها غالبا بیش از ۵ دقیقه حفظ می شوند و به بدن اجازه داده می شود در حالت تعادل و آرامش قرار گیرد.

هدف سبک یین ، کاهش گرفتگی های عضلانی و تحریک بافت های پیوندی است. چراکه در نهایت منجر به کشش عمیق تر و افزایش آرامش می شود.

 

ساتیاناندا

 

بنیانگذار این سبک سوامی ساتیاناندا از شاگردان شیواناندا و مبدع تکنیک یوگانیدرا است. سیستم یوگای وی، در مورد کیفیت سر، قلب و دست ها(هوش، احساسات و عمل) سخن می گوید و تلاش می کند تا ابعاد فیزیکی، روانی و معنوی یوگا را در هر تمرین، ادغام کند. این سبک از یوگا نسبت به بسیاری از دیگر سبک ها آرام تر است و بارزترین ویژگی آن، تاکید بر خودآگاهی (آگاهی از بدن همراه با تجسم بدن در حین تمرین و پس از تمرین و آگاهی از هیجانات و خلق)، آگاهی از تنفس، رهایی و وانهادگی آگاهانه بدن و ذهن، و توجه آگاهانه به حال است که نتیجه آن گسترش آگاهی در همه حوزه‌های زندگی افراد است.

 

آناندا

 

مبتکر این سبک جي دونالد والترز ؛ ملقب به سوامي کرياناندا می‌باشد. کلاس‌های آناندا یوگا بر روی وضعیت‌های ملایم یوگا جهت افزایش انرژی تا مغز و آماده‌سازی بدن برای مدیتیشن تأکید دارد. تمرکز در کلاس‌ها بر روی تنفس کنترل‌شده و توازن بدن است.

 

جزئیات

موضوع: انواع سبک های یوگا
دسته بندی: تئوری یوگا
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه با پشتیبان سایت در واتس‌اپ
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
error:
x

Theme Settings

0
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.