یوگا چیست | تعریف یوگا

یوگا چیست | تعریف یوگا

سایت-جامع-یوگا-آموزش-یوگا-چیست

توضیحات

یوگا چیست – Yoga چیست؟

 

یوگا چیست (تعریف yoga) در کتاب ها و منابع مختلف، متفاوت است و به شیوه های مختلفی آن را معرفی نموده اند. البته تمامی این تعاریف نزدیک به هم بوده و هیچگونه تفاوتی در اصل با یکدیگر ندارند، و دلیل آن این است که همه آن ها از دیدگاه خود، یک واقعیت را تفسیر می کنند.

 

برخی تعاریف یوگا عبارتند از:

 

– واژه یوگا Yoga از واژهٔ «یوج» در زبان سانسکریت که به معنی یکپارچه‌سازی و یگانگی مشتق شده است. برخی نیز باور دارند که Yoga از واژهٔ پارسی «یوغ» گرفته شده‌است. آنان (آریایی‌ها) برای شخم زدن گاوها را به یوغ (اوستایی: یَوگ،به هم بستن) می‌بستند. در این ورزش یوگی به مرد یوگا کار و یوگینی به زن یوگا کار اطلاق می گردد.

– بر طبق تعریف پاتنجلی “یوگا یعنی رهایی و سکون از نوسانات و فرآیندهای گوناگون ذهنی”.

– یوگا محدود کردن اندیشه و مقید نمودن آن به تفکر درونی. به عقیده ی برخی، هرکسی در نهاد خود سرچشمه ای از یک نیروی نهانی داردکه برای بیشتر افراد ناشناخته است و بندرت به آن توجه می کنند. برای کشف این نیرو باید در وجود خویش بسیار توجه و دقت نمود و هدف یوگا به دست آوردن آن نیروی پنهانی است.

– یوگا اتحاد جسم و جان است. برخی یوگا را یک روش زندگی و سیستمی نظام یافته برای تربیت بدن، ذهن و روح می دانند.

– یوگا به معنای پیوستن، اتحاد، پیوند، وصل شدن، یکی شدن، یگانگی و … است. در یوگا، عقل، احساسات و عواطف و نیروی اراده تحت کنترل قرار می گیرد.

 

تاریخچه‌ی یوگا

 

درباره تاریخچه، منشأ و زمان پیدایش یوگا، نظرات متفاوتی وجود دارد. با این حال اغلب محققین به این نکته اذعان دارند که یوگا برخواسته از مشرق زمین و منشایی آریایی-هندی دارد. البته اولین کسی که یوگا و دروس آن را جمع آوری، مرتب، طبقه بندی و حفظ کرد، حکیم و عارفی به نام پاتنجلی است. او را بیشتر به عنوان جمع آوری کننده‌ی دروس یوگا در کتاب یوگاسوترا و بنیان گذار آشتانگا یوگا (یوگای هشت گانه) می شناسند. علاوه بر آن علم آیورودا یا طب سنتی هند را نیز جمع آوری و نوشته است.

برخی قدمت یوگا را به ۱۰ هزار سال قبل نسبت می دهند. اما نباید فراموش کرد که فارغ از اینکه یوگا ۱۰ هزار سال یا ۴ هزار سال قبل وجود داشته یا پیدایش آن متختص به چه ناحیه‌ی جغرافیایی است، امروزه تبدیل به امری جهان گستر و فراگیر شده است. یوگا محدود به یک قوم، آیین، منطقه ویا کشور نشده و در سراسر جهان توسعه پیدا کرده است. از این رو باید به هدف غایی یوگا که همان رسیدن به آرامش و تعادل فردی و در نهایت رسیدن به سلامتی و تندرستی افراد و جوامع است توجه ویژه داشت.

 

یوگا دارای شاخه های مختلفی است:

 

– آشتانگا یوگا

– کارما یوگا

– گیانا یوگا

– بکتی یوگا

– کندالینی یوگا

– مانترا یوگا

– کرایا یوگا

– یانترا یوگا

– تانترا یوگا

– لایا یوگا

برای خواندن بیشتر در مورد شاخه های مختلف یوگا این صفحه را ببینید.

 

یوگا به سبک های مختلفی نیز تقسیم می شود که رایج ترین آن ها عبارت است از:

 

– شیواناندا

– آشتانگا

– آیینگر

– ساتیاناندا

– هاتا

– وینیاسا

– کندالینی

– بیکرام

– اینتگرال

 

آموزه های یوگا در آشتانگا شامل مراحل هشت گانه است:

 

– یاما

– نیاما

– آسانا

– پرانایاما

– پراتی آهارا

– دهارانا

– دیانا

– سامادهی

 

در بالا شرح مختصری از یوگا و تاریخچه ی یوگا و نیز شاخه ها، سبک ها و مراحل یوگا بیان شد که شرح مفصلی از آن ها در بخش های مختص خود آورده شده است. شما می توانید برای خواندن کامل تر هر یک، بر روی عناوین کلیک کرده و به بخش های مربوطه مراجعه کنید.

 

جزئیات

موضوع: یوگا چیست
دسته بندی: تئوری یوگا
منبع: کتاب آموزش یوگا | انتشارات سمیر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه با پشتیبان سایت در واتس‌اپ
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
error:
x

Theme Settings

0
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.